In de participatiestrategie werk je uit hoe bewoners en andere gebruikers in de wijk meedenken, werken en besluiten in de te maken keuzes in de wijkaanpak. Wat zijn de grenzen van de invloed die verschillende doelgroepen hebben op het proces, de inhoudelijke keuzes en de resultaten? Ook is belangrijk hoe je belanghebbenden in de wijk informeert over het proces en de keuzes die gemaakt worden. De uitgangspunten die je kiest leg je vast in de communicatiestrategie.
Stel in de strategie een duidelijk doel: hoeveel procent van de inwoners moet bijvoorbeeld betrokken zijn? Bedenk hoe je initiatieven en bewoners hiervoor kan inzetten. Start bijvoorbeeld bij de bestaande organisaties van bewoners; bedenk samen met hen hoe iedereen betrokken kan raken. Stel vast hoe je de drempels (tijdsbeslag, het gevoel er geen verstand van te hebben, weerstand tegen klimaatbeleid e.d.) kunt verlagen. Het is hierbij belangrijk dat participatie vaak pas effectief is als het vanuit wensen, behoeften en structuren van bewoners ontstaat ("bottom-up"). Deze processen kosten tijd en geld, houd hier rekening mee in een planning en kostenoverzicht.
Bepaal voor de communicatiestrategie samen met de afdeling communicatie de boodschappen per doelgroep en de kanalen waarmee je deze verspreidt. Stel vast welke middelen nodig zijn, niet alleen voor het ‘zenden’ maar ook voor het ‘ontvangen’ en de opvolging die daarbij hoort.