Allereerst kijk je of je de strategie die is opgesteld in
Participatie- en communicatiestrategie opstellen moet aanpassen op basis van de inzichten uit fase 2 (denk aan gesprekken met wijkbewoners). Mogelijk dat eerdere aannames niet blijken te kloppen, of heb je de doelgroepen beter leren kennen waardoor de strategie gewijzigd moet worden.
Hierna concretiseer je de strategie zodat het helder is welke participatievormen ingezet worden om de wijk en bewoners te betrekken bij de te maken keuzes, in de hierna volgende knooppunten. Het concretiseren gaat dus voornamelijk over het bepalen van passende participatievormen die passen bij de wijk en de bewoners uit de wijk.
Kies een vorm die bewoners helpt en stimuleert om te participeren. Zorg dat de gekozen kanalen, middelen en processen aansluiten bij de doelgroep. Online participatie past bijvoorbeeld alleen in een wijk waar waarschijnlijk veel bewoners digitaal vaardig zijn. Daarbij hebben niet alle bewoners behoefte op dezelfde manier betrokken te worden. Zo kan het zijn dat een relatief klein deel actief mee wil denken met de technische aspecten. Anderen willen tussentijds worden geïnformeerd en pas actief betrokken worden als er een concreet voorstel is. Om alle bewoners mee te krijgen is het daarom belangrijk verschillende vormen van participatie aan te bieden. De participatieladder kan hierbij helpen.