Inloggen
Terug

Heldere afspraken over besluitvormingsproces en onderlinge afhankelijkheden

Draagt bij aan spoor:
B
Betrokken partijen:

Doel

Je maakt duidelijke afspraken over de manier waarop in de volgende fase keuzes worden gemaakt. Dit ter voorbereiding op de gezamenlijke besluitvorming in het projectteam en de daaropvolgende besluitvorming door de gemeente, de woningcorporatie en andere belanghebbenden.

Aanpak

Inhoud volgt

Tips

  • Benoem onderlinge afhankelijkheden. Dit voorkomt dat er frictie tussen partijen ontstaat. Bijvoorbeeld: de gekozen warmteoplossing heeft gevolgen voor de noodzakelijke aanpassingen aan de gebouwen. En omgekeerd: de aanpassingen aan gebouwen hebben gevolgen voor de keuze van de warmteoplossing. Een technische keuze heeft bijna altijd invloed op andere (technische) keuzes, en daarmee op de keuzes die andere organisaties moeten maken.
  • Inventariseer hoe het besluitvormingsproces bij de verschillende organisaties verloopt. 
  • Bedenk wat de consequentie zijn als dit traject tot verschillende uitkomsten leidt.
  • Betrek de bestuurders van de organisaties bij elke stap in het besluitvormingsproces. Dit versterkt het gevoel van eigenaarschap en zorgt ervoor dat het keuzeproces wordt gedragen.
  • Maak inzichtelijk welke keuzes nog gemaakt moeten worden; zie ter inspiratie knooppunt Heldere afspraken over besluitvormingsproces en onderlinge afhankelijkheden (fase 4). Spreek met alle betrokkenen af wanneer en hoe deze keuzes worden gemaakt. Leg belangrijke uitgangspunten en afspraken vast op papier, bijvoorbeeld in een intentie- of projectovereenkomst.

Oproep: heb jij een voorbeeld van een intentieovereenkomst? Laat het dan weten via info@wijkkompas.nl

Uit de praktijk

Bij dit knooppunt is nog geen voorbeeld bekend: heb jij een ervaring die je wil delen?
Deel je ervaringen
Uit de praktijk