Op basis van het overzicht van fysieke en sociale opgaven in de wijk, kies je de opgaven die je aan de wijkaanpak gaat verbinden. De keuze voor te verbinden opgaven maak je al in deze fase (strategieën identificeren) zodat resultaten verwerkt kunnen worden in keuzes die in de volgende fase (keuzes maken) tot stand komen.
In een aantal stappen kom je samen met het projectteam tot een keuze:
1. Maak een duidelijk afwegingskader waarop opgaven gescoord kunnen worden. Bedenk welke voorwaarden voor het projectteam belangrijk zijn. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: In hoeverre draagt het verbinden van deze opgave bij aan het enthousiasme van bewoners voor de wijkaanpak? Vertraagt of versnelt deze opgave het uitvoeringstempo? Kan met deze opgave politiek winst behaald worden? Kan met deze opgave een doorbraak worden gerealiseerd in een complex dossier? En wat zijn de kosten? Vul dit aan met voorwaarden van andere belanghebbende, zoals die van bewoners. Wat bepaalt voor hen waar de prioriteiten moeten liggen?
2. Maak bij het afwegingskader duidelijk welk scoresysteem je hanteert. Ga je bijvoorbeeld werken met een cijfersysteem van 1-5, denk dan goed na wat een 1 betekent en wat een 5 is. Spreek vervolgens met elkaar af wat een opgave moet scoren om in aanmerking te komen meegenomen te worden in de wijkaanpak. Bepaal het gewicht wat elk criterium krijgt.
3. Scoor de opgaven op basis van het opgestelde afwegingskader. Zorg daarbij dat de mensen aan tafel inhoudelijk voldoende weten over de opgaven die gescoord moeten worden. Als gemeente zijn dat minimaal de gemeentelijke collega's van de domeinen waarmee je hebt gesproken in fase 2. En als woningcorporatie zijn dat bijvoorbeeld de woonconsulent of duurzaamheidsmanager. Het is belangrijk bij deze stap ook mensen aan tafel te zetten waarvoor gescoord gaat worden. Dit zijn onder andere bewoners uit de wijk. Dit laatste kan eventueel op een later moment zodat het projectteam eerst zelf een beeld kan vormen van scores en prioriteiten over vragen die bijvoorbeeld gaan over politieke winst en kosten en baten.
4. Je hebt nu een overzicht van opgaven die ‘hoog genoeg’ scoren om serieus te overwegen. Kijk voor je dit knooppunt afrondt eerst nog een keer naar de opgaven die het overzicht niet hebben gehaald. Zijn er opgaven bij die potentie hebben de wijkaanpak te maken of breken? Bijvoorbeeld als het gaat om draagvlak van bewoners? Overweeg deze dan alsnog aan het overzicht toe te voegen. Kijk vervolgens naar het totaal van de gekozen opgaven. Werken deze opgaven samen? En zijn het er niet teveel? Als hier uiteindelijk toch nog keuzes in gemaakt moeten worden zorg dat je deze goed vastlegt. Mocht er meer informatie over de opgaven nodig zijn dan kan de keuze ook uitgesteld worden tot na het knooppunt
Inzicht in kosten en opbrengsten van gekozen opgaven (fase 3).
5. De genomen besluiten worden vastgelegd zodat deze gecommuniceerd kunnen worden met alle belanghebbende in de wijk. Leg uit welke opgaven wel zijn gekozen en welke niet en de daarbij achterliggende redenatie. De gekozen opgaven worden ter afronding toegevoegd aan degezamenlijke ambitie voor de wijk die in fase 1 is opgesteld.