Inloggen
Terug

Communiceren over bewonerservaringen

Draagt bij aan spoor:
A
Betrokken partijen:

Doel

Je zorgt ervoor dat bewoners tijdens de renovatie goede informatie krijgen. Je vraagt bewoners die de renovatie achter de rug hebben, hun ervaringen te delen. Laat ze ook vertellen over dingen niet goed gingen. De beste ambassadeurs voor een wijkaanpak zijn de bewoners zelf. 

Aanpak

Inhoud volgt

Tips

  • Vertel niet alleen de succesverhalen, maar wees transparant en eerlijk: vertel ook wat er niet goed gaat. Door te erkennen dat dingen niet goed gaan en door duidelijk te zijn over dat je de problemen gaat oplossen, versterk je je betrouwbaarheid. 
  • Communiceer volgens het eerder opgestelde plan; zie knooppunt Communicatieplan opstellen voor realisatiefase (fase 5).
  • Verhalen van enthousiaste bewoners inspireren buurtbewoners om ook de volgende stap te zetten. Doe bijvoorbeeld interviews met deze bewoners en publiceer dat in een aantrekkelijk vormgegeven brochure. Haal inspiratie uit dit voorbeeld uit Den Bosch

Uit de praktijk

Transitiepilot: van koken op gas naar inductiekoken

In Utrecht-Overvecht worden 74 huishoudens geselecteerd mee aan een een transitiepilot: van koken op gas naar inductiekoken. De pilot helpt de samenwerkende organisaties (gemeente, netbeheerder en drie betrokken woningcorporaties) om in een vroeg stadium te zien of de kosten overeenkomen met de begroting en of de bewoners tevreden zijn. Als de pilot succes heeft, gaat de gemeente de aanpak opschalen. Na afloop van de pilot evalueren de samenwerkende organisties, bewoners en de uitvoerende marktpartijen.
Transitiepilot: van koken op gas naar inductiekoken