Inloggen
6. Realisatie en nazorg

Communiceren over bewonerservaringen

Draagt bij aan spoor:
A
Betrokken partijen:

Doel

Bewoners die de renovatie achter de rug hebben delen hun ervaringen. Niet alleen over dat wat goed ging, ook wat niet goed ging wordt gedeeld. De beste ambassadeurs voor een wijkaanpak zijn de bewoners zelf en eerlijke informatie verhoogt de betrouwbaarheid.

Aanpak

Verhalen van enthousiaste bewoners inspireren buurtbewoners om ook de volgende stap te zetten. Doe bijvoorbeeld interviews met deze bewoners en publiceer dat in een aantrekkelijk vormgegeven brochure. De meeste bewoners willen na de overstap nooit meer terug. Zo is koken op inductie een stap vooruit ten opzichte van koken op gas; dit overtreft vaak de verwachting vooraf. Hier kun je gebruik van maken door bewonerservaringen te delen. In de meeste gevallen zijn mensen wat kritisch over de overlast en over de momenten dat dingen niet goed gingen, maar enthousiast over het eindresultaat. Neem beide zaken mee. Het maakt duidelijk dat niet alles vanzelf gaat in de realisatiefase. Communiceer volgens het eerder opgestelde plan; zie Communicatieplan opstellen voor realisatiefase (fase 5).

Tips