Inloggen
5. Voorbereiding

Communicatieplan opstellen voor realisatiefase

Draagt bij aan spoor:
A
B
Betrokken partijen:

Doel

Er is duidelijkheid over hoe bewonerservaringen in de wijk gecommuniceerd gaan worden tijdens de realisatie van het uitvoeringsplan. 

Aanpak

Communicatie kan veel impact hebben, zowel positief als negatief. Goede en eerlijke communicatie over bewonerservaringen kan leiden tot:
  • mogelijkheid om in te spelen op slechte ervaringen, 
  • bewoners die nog geen gerenoveerde woningen hebben mee nemen in het proces, en 
  • bewoners die nog niet hebben gekozen voor een renovatieconcept meer inzicht geven in hoe mogelijkheden eruit zien.

Denk goed na welke kanalen je gaat gebruiken om iedereen te bereiken. Concretiseer wanneer je communiceert (voor/tijdens/na renovaties), hoe frequent en wie akkoord moet geven op de uitingen. Bedenk hoe de gemeente, woningcorporatie en marktpartijen hierin kunnen samenwerken. 

Organiseer een plek waar bewoners terecht kunnen met vragen en klachten. Wie is het aanspreekpunt waarover en wat en wie treedt op als het misgaat? 

Tips

  • Bereid het goed voor, en laat een communicatieprofessional meedenken of uitvoeren. 
  • Denk een stap vooruit; maak bijvoorbeeld een communicatie-uiting over een fictieve goede en slechte bewonerservaring
  • Zet klimaatpsychologie in om communicatie zodanig in te zetten dat bewoners positief te betrekken.

Uit de praktijk

Bij dit knooppunt is nog geen voorbeeld bekend: heb jij een ervaring die je wil delen?
Deel je ervaringen
Uit de praktijk