Inloggen
5. Voorbereiding

Communicatieplan opstellen voor realisatiefase

Draagt bij aan spoor:
A
B
Betrokken partijen:

Doel

Er is duidelijkheid over hoe bewonerservaringen in de wijk gecommuniceerd gaan worden tijdens de realisatie van het uitvoeringsplan. 

Aanpak

  • Zet klimaatpsychologie in om communicatie zodanig in te zetten dat bewoners positief te betrekken.
  • Communicatie kan veel impact hebben, zoals positief als negatief. Goede en eerlijke communicatie over bewonerservaringen kan leiden tot:
    • mogelijkheid om in te spelen op slechte ervaringen, 
    • bewoners die nog geen gerenoveerde woningen hebben mee nemen in het proces, en 
    • bewoners die nog niet hebben gekozen voor een renovatieconcept meer inzicht geven in hoe mogelijkheden eruit zien.

Tips

Tips
  • Welke kanalen gebruik je om iedereen te bereiken? Wanneer (voor/tijdens/na renovaties)? Hoe frequent? Wie schrijft het? Wie moet akkoord geven op de uitingen? Is er een huisstijl? 
  • Hoe werken gemeente, woningcorporatie en marktpartijen hierin samen?
  • Organiseer een plek waar bewoners terecht kunnen met vragen en klachten. Waar kunnen mensen terecht (fysiek, digitaal)? Wie is het aanspreekpunt waarover? Wat en wie treedt op als het misgaat? 
  • Bereid het goed voor, en laat een communicatieprofessional meedenken of uitvoeren. 
  • Denk een stap vooruit; maak bijvoorbeeld een communicatie-uiting over een fictieve goede en slechte bewonerservaring

Uit de praktijk

Bij dit knooppunt is nog geen voorbeeld bekend: heb jij een ervaring die je wil delen?
Deel je ervaringen
Uit de praktijk