Er is duidelijkheid over hoe bewonerservaringen in de wijk gecommuniceerd gaan worden tijdens de realisatie van het uitvoeringsplan.
Aanpak
Zet klimaatpsychologie in om communicatie zodanig in te zetten dat bewoners positief te betrekken.
Communicatie kan veel impact hebben, zoals positief als negatief. Goede en eerlijke communicatie over bewonerservaringen kan leiden tot:
mogelijkheid om in te spelen op slechte ervaringen,
bewoners die nog geen gerenoveerde woningen hebben mee nemen in het proces, en
bewoners die nog niet hebben gekozen voor een renovatieconcept meer inzicht geven in hoe mogelijkheden eruit zien.
Tips
Tips
Welke kanalen gebruik je om iedereen te bereiken? Wanneer (voor/tijdens/na renovaties)? Hoe frequent? Wie schrijft het? Wie moet akkoord geven op de uitingen? Is er een huisstijl?
Hoe werken gemeente, woningcorporatie en marktpartijen hierin samen?
Organiseer een plek waar bewoners terecht kunnen met vragen en klachten. Waar kunnen mensen terecht (fysiek, digitaal)? Wie is het aanspreekpunt waarover? Wat en wie treedt op als het misgaat?
Bereid het goed voor, en laat een communicatieprofessional meedenken of uitvoeren.
Denk een stap vooruit; maak bijvoorbeeld een communicatie-uiting over een fictieve goede en slechte bewonerservaring
Uit de praktijk
Bij dit knooppunt is nog geen voorbeeld bekend: heb jij een ervaring die je wil delen?