Ontwikkel een gezamenlijke communicatiestrategie met de algemene kernboodschappen, doelgroepspecifieke kernboodschappen, mediakeuze, timing (contentkalender), reactiemogelijkheden en follow up. Zorg dat iedereen, ook de uitvoerende personen op straat, van de kernboodschappen op de hoogte zijn.
Communicatie kan veel impact hebben, zowel positief als negatief. Goede en eerlijke communicatie over bewonerservaringen kan leiden tot:
- mogelijkheid om in te spelen op slechte ervaringen,
- bewoners die nog geen gerenoveerde woningen hebben mee nemen in het proces, en
- bewoners die nog niet hebben gekozen voor een renovatieconcept meer inzicht geven in hoe mogelijkheden eruit zien.
Denk goed na welke kanalen je gaat gebruiken om iedereen te bereiken. Concretiseer wanneer je communiceert (voor/tijdens/na renovaties), hoe frequent en wie akkoord moet geven op de uitingen. Bedenk hoe de gemeente, woningcorporatie en marktpartijen hierin kunnen samenwerken.
Organiseer een plek waar bewoners terecht kunnen met vragen en klachten. Wie is het aanspreekpunt waarover en wat en wie treedt op als het misgaat?