Knooppunt

Communicatiestrategie opstellen

Een sterke communicatiestrategie helpt om scherp over te kunnen brengen wat je doet, waarom je dat doet en hoe je dat doet. Het vormt de basis van je communicatieaanpak en geeft de verschillende betrokken organisaties houvast. Je scherpt de communicatiestrategie regelmatig aan gedurende het project. Hierbij sluit je nauw aan op de participatiestrategie.

Resultaat

Na dit knooppunt is duidelijk hoe je over de wijkaanpak communiceert. De hoofdboodschap is uitgewerkt per doelgroep en je hebt de belangrijkste communicatiekanalen geïdentificeerd. Je kunt vragen vanuit de wijk helder en consistent beantwoorden. Hierdoor zijn de verwachtingen van betrokkenen realistisch en worden deze goed gemanaged.

Wie doet wat

  • Het projectteam maakt de communicatiestrategie. 

  • Zo nodig wordt de afdeling communicatie van de organisaties uit het projectteam betrokken.

Activiteiten

1. Formuleer de hoofdboodschap die je wilt uitdragen

Maak een duidelijk en gezamenlijk verhaal van de wijkaanpak waardoor de aanleiding, motivatie en het einddoel van de aanpak helder zijn. Zorg dat de hoofdboodschap past bij wat er speelt in de wijk. Het aardgasvrij maken van de wijk kan bijvoorbeeld een afgeleid doel zijn van een andere opgave. Daarom kan het soms zo zijn dat de ‘nieuwe weginfrastructuur’ of de ‘herontwikkeling van de wijk’ als hoofdboodschap wordt uitgedragen. Leg een verband tussen de hoofdboodschap en de ambitie voor de wijk, die je in het knooppunt 'Gezamenlijke ambitie voor de wijk' hebt opgesteld. 

2. Definieer de verschillende doelgroepen en bijpassende communicatiekanalen

Bepaal voor welke doelgroepen je de communicatieaanpak moet uitwerken. Definieer daarnaast voor iedere doelgroep welke communicatiekanalen passend en effectief zijn.  Zoek daarvoor uit hoe de verschillende doelgroepen in de wijk bereikt kunnen worden. Sluit aan bij bestaande communicatiekanalen in de wijk. Denk bijvoorbeeld aan een wijkkrant. Stel daarnaast vast welke communicatiemiddelen hiervoor nodig zijn. Denk aan folders, brieven, interviews, informatiemarkten etc. Hou rekening met zowel het ‘zenden’ als het ‘ontvangen’ van informatie en de opvolging die daarbij hoort. 

3. Bepaal de communicatieboodschap per doelgroep

Hoewel je één hoofdboodschap hebt, kan de boodschap die je in meer detail wil delen per doelgroep verschillen. Denk bijvoorbeeld aan een aparte boodschap voor de ondernemers in de buurt of voor mensen die al actief zijn voor het lokale bewonersinitiatief. De boodschap per doelgroep is natuurlijk wel in lijn met de hoofdboodschap. Schrijf de teksten op taalniveau B1. Een overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1. Gebruik naast de tekst ook afbeeldingen en visualisaties om het begrip te verhogen. 

Tips

  • Overweeg om een lijst te publiceren met duidelijke kopjes als ‘kosten’ en ‘planning’. Daar zijn vaak de meeste vragen over.  Maak voor bezorgde, geïnteresseerde of vooroplopende bewoners ook een sectie met veelgestelde vragen. 

  • Kijk hoe je de wijkaanpak toegankelijk kan maken voor bewoners. Hoe eerder je weet van hun onzekerheden en zorgen, hoe beter je die mee kunt nemen in het proces en zij zich gehoord zullen voelen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een laagdrempelige activiteit organiseren in de buurt. 

Tools

Uit de praktijk