Particuliere eigenaren besluiten zelf of en welk renovatie- en verwarmingsconcept zij willen. Bij een collectief warmte-alternatief is de keuze simpel: wel of niet aansluiten. Toch zijn er in elk scenario meerdere opties, waarbij vooral het renovatieconcept goed afgestemd kan worden op de individuele wensen van de woningeigenaar. De aanbieders gaan elk huishouden langs om de wensen te inventariseren en de keuze vast te leggen met een handtekening.
Alle particuliere woningeigenaren hebben een renovatie- en verwarmingsconcept gekozen en hun handtekening gezet onder de overeenkomst.
Het projectteam is verantwoordelijk voor het advies- en keuzetraject en kan onder andere samenwerken met een bewonersinitiatief, een ontzorgingsinitiatief inschakelen of afstemmen tussen de verschillende aanbieders.
De aanbieders van het renovatie- en verwarmingsconcept werken de verschillende keuzes uit in een aantrekkelijk aanbod.
Het projectteam bepaalt in samenspraak met de aanbieders wat een passende vorm is voor het keuzetraject. Denk daarbij onder andere aan:
Is er een organisatie in de wijk die vertrouwd wordt en genoeg capaciteit heeft om een rol te spelen in dit traject?
Waar hebben de bewoners behoefte aan qua ontzorging en communicatie? Verschilt dat nog per doelgroep?
Kunnen de bewoners kiezen uit veel opties of kunnen er pakketten aangeboden worden?
Hoeveel verschillende aanbieders spelen een rol in dit traject?
Voorbeelden van type keuzetrajecten zijn: een compleet ontzorgingstraject door een gespecialiseerde partij, een samenwerking tussen verschillende aanbieders of een samenwerking tussen de aanbieders en een bewonersinitiatief.
Denk vervolgens na over de boodschap die je tijdens het keuzetraject wil overbrengen naar de bewoners. Per warmte-alternatief zal de keuzeruimte verschillen, maar over het algemeen is de keuze daar beperkt. Ze kunnen wel óf niet mee doen met het warmte-alternatief dat voor de wijk is uitgedacht. Voor het renovatieconcept zijn een stuk meer keuzes te maken. De verschillende opties en hun gevolgen moeten duidelijk overgebracht worden aan de verschillende doelgroepen. Bewoners moeten bijvoorbeeld begrijpen hoe het warmte-alternatief precies werkt, hoeveel ruimte de installatie zal innemen en hoe lang de renovatie en aansluiting zal duren. Daarnaast vergen veranderingen aan huizen ook veranderingen in het gedrag van bewoners. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat bewoners hun huis na renovatie nog steeds goed ventileren om gezondheidsklachten te voorkomen. Communiceer die veranderingen zo vroeg en eerlijk mogelijk.
De aanbieder(s), het ontzorgingsinitiatief of een ander samenwerkingsverband bieden alle eigenaren passende renovatieconcepten. Daarvoor gaan ze:
In gesprek met elke particuliere woningeigenaar om de renovatie af te stemmen op de specifieke woning, de huidige staat van de woningen en de woonwensen.
In gesprek over de motivatie van de eigenaren om te renoveren. Gaat het vooral om de kostenbesparing? Of is de toename van wooncomfort vooral aantrekkelijk? Het ophalen van de motivatie is belangrijk voor de evaluatie van de maatregelen.
In overleg passen ze het renovatieconcept aan de betreffende woning aan en de woonwensen van de bewoner. Daarna wordt de opdracht ondertekend.
Je kunt bewoners tijdens het ondertekenen van de opdracht ook alvast vragen op welke manier zij benaderd willen worden voor een evaluatie van de maatregelen. Dat scheelt na de uitvoering weer moeite om eigenaren actief te benaderen.
Het Woonplanis een ontzorgingsinitiatief voor particuliere woningeigenaren dat inzicht geeft in de stappen waarmee zij aardgasvrij kunnen worden. Tegelijkertijd biedt het gemeenten inzicht in hoe ze woningeigenaren op gang kunnen helpen.
Maatwerkadvies op basis van persoonlijke situatie en woonwensen