Knooppunt

Particuliere woningeigenaren financiering aanbieden

Veel particuliere woningeigenaren hebben hulp nodig bij de financiering van de verduurzamingsmaatregelen. Om te zorgen dat iedereen mee kan doen, wil je alle particuliere woningeigenaren een passend financieringsaanbod geven. Eerder zijn alle subsidiemogelijkheden, bijbehorende eisen en financieringsopties naast elkaar gelegd om financiële arrangementen te maken per doelgroep. Op basis van die informatie maak je nu een plan om alle particuliere woningeigenaren te informeren en adviseren over de financiële mogelijkheden. Dit verschilt van pand tot pand en vergt dan ook veel inzet en tijd. Die tijd is het wel waard: hoe beter het aanbod, hoe meer eigenaren meedoen en hoe succesvoller de verduurzaming van de wijk is.

Resultaat

Elke particuliere woningeigenaar heeft een persoonlijk financieringsadvies ontvangen over de verduurzaming van hun pand.

Wie doet wat

  • Het projectteam richt het adviestraject of -proces in en is eindverantwoordelijk voor goede informatievoorziening voor alle eigenaren.  

  • In een wijk met veel corporatiewoningen en/of gespikkeld bezit werkt de woningcorporatie mogelijk mee aan de informatievoorziening.

Activiteiten

1. Inventariseer de opdracht 

Alle eigenaren persoonlijk informeren en adviseren vergt veel capaciteit, maar ook kennis en kunde. Om te bepalen wat een goede insteek is voor het traject, inventariseer je allereerst om wat wie het gaat:

  • Ga op basis van de doelgroepen uit het knooppunt ‘Inrichten financiële arrangementen’ (fase 4) na hoe groot elke doelgroep ongeveer is. 

  • Ga op basis van de communicatie- en participatiestrategie na wat ervoor nodig is om de verschillende doelgroepen te bereiken. 

  • Inventariseer hoeveel capaciteit en wat voor type kennis en kunde nodig is voor dit traject.

Inventariseer vervolgens hoe het ervoor staat met de capaciteit van het team en de gewenste activiteiten:

  • Hoeveel capaciteit heeft het team? 

  • Welke kennis en kunde heeft het team?

  • Komt de capaciteit, kennis en kunde van het team overeen met de benodigde werkzaamheden voor dit traject? 

Door deze inventarisatie krijgt het projectteam een beeld van de mogelijkheden voor het traject en wordt inzichtelijk of er extra hulp ingeschakeld moet worden. 

2. Richt het traject in

Nu duidelijk is om hoeveel mensen het gaat, hoe intensief het contact moet zijn en hoeveel tijd er is om het traject te doorlopen, kan het traject ingericht worden. Er zijn twee belangrijke keuzes die gemaakt moeten worden door het projectteam: 

1. Het wel of niet inschakelen van de hulp van een andere partij

  • Er zijn marktpartijen die gespecialiseerd zijn in de klantreis en het deur-aan-deur traject op zich kunnen nemen. 

  • Het voordeel van een tussenpartij kan zijn dat eigenaren zo’n partij sneller vertrouwen dan wanneer ‘de gemeente’ aanklopt. 

  • Het nadeel van een tussenpartij kan zijn dat eigenaren juist met de gemeente zelf willen praten, in plaats van een vreemde die niet direct invloed heeft op het traject.

2. De vorm van het informatietraject

  • Wordt het een deur-aan-deur traject? 

  • Is er voor bepaalde doelgroepen een centrale ontmoetingsplek waar het advies kan plaatsvinden? 

  • Werkt het energieloket zo goed dat dit ingezet kan worden, zodat eigenaren op een zelfgekozen tijdstip kunnen binnenlopen? 

3. Externe partij inschakelen? Doe een uitvraag

Wil je als gemeente (een deel van) het werk uitbesteden? Dan doe je hiervoor een uitvraag. Daarvoor doorloop je de volgende stappen:

  • Ga bij de aanbestedingsexpert binnen de gemeente na wat de eisen van een uitvraag zijn.

  • Stel als projectteam de eisen en wensen van het ontzorgingstraject op.

  • Publiceer de uitvraag.

  • Kies de beste partij en informeer de andere partijen over het besluit.

Tips

  • Voor particuliere woningeigenaren geldt dat financiering in termijnen vaak beter haalbaar is dan het betalen van het volledige bedrag in één keer. Aanbieders kunnen hierop inspringen door betaling in termijnen aan te bieden of bewoners te laten betalen door middel van de energielasten, bijvoorbeeld in samenwerking met de corporatie of energiemaatschappij/netbeheerder. 

  • Benadruk in het voorstel de voordelen van nu overstappen op een aardgasvrije woning: namelijk de ontzorging en (financiële) ondersteuning vanuit de gemeente. Benoem ook de voordelen van het nemen van maatregelen op de korte(re) termijn, bijvoorbeeld een lagere energierekening, verbeterd comfort in de woning en stijging van de waarde van de woning

  • Het kan zijn dat de gemeente gezien wordt als een betrouwbare partij, maar het is ook mogelijk dat bewoners geen vertrouwen hebben in de gemeente door ervaringen uit het verleden. Het kan dan helpen om het voorstel door of via een bewonerscollectief of plaatselijke culturele of sportvereniging te laten aanbieden.

Verdieping

Uit de praktijk

  • Bewoners kiezen het pakket dat bij hen past