In de realisatiefase van het verduurzamingstraject volgen veel verschillende stappen en partijen elkaar op, waardoor er goede coördinatie nodig is. Er is vastgelegd hoe het traject zal verlopen: in verschillende fases of alles tegelijk, met een persoonlijk aanbod of met renovatiepakketten en met of zonder gekoppelde opgaven. Tegelijkertijd moet je in een wijkgerichte aanpak inspelen op veranderingen, want meestal loopt niet alles zoals gepland. Hiervoor is goede communicatie en verwachtingsmanagement tussen de uitvoerende partijen én bewoners vereist.
Na dit knooppunt weet je hoe de uitvoering van de renovaties, de eventuele gekoppelde opgaven en de aansluiting op het warmte alternatief goed kunnen verlopen: volgens de planning, binnen budget en met beperkte overlast.
Alle uitvoerende partijen dragen gedeelde verantwoordelijkheid voor het slagen van het traject en stellen zich daarom transparant en flexibel op.
Het projectteam zorgt dat er structureel overleg is om de dynamische planning bij te stellen.
In samenspraak met de verschillende aanbieders en uitvoerende partijen stel je een projectplanning op. Het doel daarvan is dat iedereen die een rol speelt in de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen weet wanneer zij aan zet zijn. Breng de volgende zaken in kaart:
Welke processen zijn van elkaar afhankelijk?
Wie werkt waar, waaraan en wanneer?
Eerder zijn al scenario’s opgesteld waarin mogelijke risico’s tijdens de uitvoering in beeld zijn gebracht. Pak de scenario’s uit het knooppunt ‘Afspraken met geselecteerde aanbieders vastleggen’ er opnieuw bij en houd in de planning rekening met eventuele vertragingen die hier in beeld zijn gebracht.
Bij een dynamische planning hoort een werkvorm die flexibiliteit mogelijk maakt. Gedeelde verantwoordelijkheid voor een succesvolle uitvoering helpt om flexibiliteit bij alle partijen te stimuleren. Daar is onderling vertrouwen en transparantie voor nodig. Alle partijen moeten de kaarten open op tafel leggen. Investeer in de onderlinge relatie en kom regelmatig bij elkaar om de planning bij te stellen. Bespreek hoe je de overlast voor bewoners kan beperken bij renovatie in bewoonde staat. Bijvoorbeeld door aan het einde van de dag het huis weer schoon op te leveren of door oplevering altijd voor het weekend te laten plaatsvinden. Is renoveren in bewoonde staat niet mogelijk? Zorg dan voor vervangende woonruimte. Een alternatief is om mensen tijdens de renovatie een vakantie aan te bieden.
Transparante communicatie is een vereiste voor het beperken van overlast. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de wijze van communicatie over werkzaamheden over het algemeen veel bepalender is voor de beoordeling van het traject dan de hoeveelheid overlast en fouten.
Om overlast bij bewoners te verminderen, is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de werkzaamheden en eventuele gemaakte fouten.
Maak afspraken over de tijdstippen waarop werkzaamheden met geluidsoverlast mogen plaatsvinden.
Maak afspraken over het opruimen van materieel, rommel en gereedschap.
Maak afspraken met de bewoner over de tijden waarop de bewoner thuis moet zijn om toegang tot de woning te verschaffen.
Lees het onderzoek van TNO over bewonerservaringen met de uitvoeringsfase van aardgasvrije wijken.
Woningcorporatie Portaal renoveert samen met de BAM in totaal 109 woningen naar Nul op de Meter in Soesterberg. Twee onbewoonde woningen zijn als eerste gerenoveerd, waarvan er één als ‘rustwoning’ is ingezet. Mensen die even willen douchen wanneer hun eigen badkamer wordt aangepakt, kunnen hier terecht. Ook als je even rustig wilt werken, kan dat in de pilotwoning. Ga voor meer informatie naar de website van Energielinq.