Er zijn twee aspecten waarvoor je als projectteam vaak samenwerkt met marktpartijen: het realiseren van een collectieve warmteoplossing (zoals een warmtenet) en ontzorging van bewoners. Het is belangrijk om de expertise van marktpartijen die hierin hun sporen verdiend hebben nu al mee te nemen.
De praktijk om samen te werken met marktpartijen op het gebied van collectieve warmtevoorziening wordt op dit moment uitgewerkt in de
wet collectieve warmtewarmtevoorziening. Publiek bezit van de infrastructuur (voor minstens 50%) is hierin het uitgangspunt. Dit verlaagt de door te berekenen kapitaallasten, een omvangrijk deel van de rekening voor de gebruiker. Het gunnen van een kavel voor een collectieve warmtevoorziening verloopt via een transparant en objectief proces, zoals bij elke concessie.
Samenwerking met marktpartijen op het gebied van ontzorging is natuurlijk ook nodig; de gemeente kan niet aan elke keukentafel gaan zitten maar de bewoners hebben wel ontzorging nodig. Je kunt ervoor kiezen dit open te laten en de vrije markt zijn gang te laten gaan; je kunt ook kiezen voor nauwe samenwerking met een makrtpartij. Dit sluit andere ontzorgers natuurlijk niet uit, maar zet de gekozen partij wel op voorsprong, bijvoorbeeld dankzij de gemeentelijke communicatiekanalen.
Daarom is het ook hier belangrijk een gelijk speelveld te realiseren en een transparant proces in te richten. Het opstellen van goede criteria om een keuze op te baseren en deze een bepaald gewicht toe te kennen, is een eerste stap. Voorbeelden zijn:
- Digitaal of aan tafel; beide; of dit is naar keuze
- Werkt samen met lokale uitvoeringspartijen
- Is onafhankelijk of heeft een businessmodel in uitvoering, maar adviseert neutraal
- Haalt hoge deelnamecijfers
- Werkt samen met lokaal gevestigde realisatiepartners
- Kan samenwerken met vrijwillige energiecoaches (indien aanwezig)
- Kwaliteit van de gebruikte rekenkern
- Kwaliteit van de klantreis
- Ontzorgen ook tijdens en na realisatie
- Kosten
Ga in de gesprekken met marktpartijen na hoe zij bovenstaande aspecten benaderen. Op die manier kom je achter de verschillen en de voor- en nadelen van hun aanpak. Dit helpt je later een gerichte uitvraag te doen.