In verschillende fasen en onderdelen van het traject worden verschillende marktpartijen betrokken. Adviesbureaus kunnen helpen bij het haalbaarheidsonderzoek, warmteleveranciers worden mogelijke samenwerkingspartners en tijdens de uiteindelijke uitvoering moeten verschillende marktpartijen ook nauw samenwerken. Maak gebruik van hun expertise en betrek hen in de planvorming.
Het projectteam heeft een goed beeld van de expertise van marktpartijen en weet hoe ze later een gerichte uitvraag kunnen doen.
Het projectteam benadert verschillende marktpartijen om kennis te maken en de plannen te toetsen.
Inventariseer met het projectteam de verschillende momenten en stappen in het traject waarbij je de hulp van een marktpartij goed kunt gebruiken.. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende partijen:
een adviesbureau voor het doorrekenen van de alternatieven
een warmteleverancier die (mede)eigenaar van het warmtebedrijf wordt
partijen die de uitvoering op zich nemen: van ontzorging van particuliere woningeigenaren tot aanleg van de infrastructuur.
Formuleer per marktpartij een gerichte vraag. Ook inventariseer je ter voorbereiding de volgende punten:
het beschikbare budget
de kennis en capaciteit binnen het eigen projectteam
de gunningseisen waarmee gewerkt moet worden
de ideale samenwerkingsvorm
Vervolgens is het tijd voor oriënterende gesprekken met de verschillende marktpartijen. Probeer met verschillende aanbieders te spreken. Leg ze eerst de huidige situatie voor, en bespreek onder andere volgende punten:
Hoe denken zij hun rol in deze wijkaanpak in te vullen?
Welk type diensten kunnen zij bieden?
Wat zijn hun ervaringen met vergelijkbare projecten?
Hoe werken zij samen met de buurt?
Wanneer in het proces zouden zij betrokken willen worden voor een projectaanvraag?
Voor inspiratie kun je eens nagaan hoe vergelijkbare wijken of gemeenten dit proces hebben aangepakt. Welk type marktpartij schakelden zij wanneer in? Met welke partijen hebben zij goede ervaringen?