Knooppunt

Samenwerking vastgoedeigenaren opstarten

Een goede samenwerking tussen het projectteam en vastgoedeigenaren (waaronder woningcorporaties) in de wijk maakt het proces van de wijkaanpak makkelijker. Het gezamenlijk uitstippelen van de plannen zorgt voor een betere aansluiting van planningen, een betere businesscase en groter draagvlak onder bewoners. 

Resultaat

Na dit knooppunt is het eerste contact met de vastgoedeigenaren gelegd. Er is informatie uitgewisseld over de plannen voor de wijk en er zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.

Wie doet wat

  • De trekker(s) van de wijkgerichte aanpak is/zijn verantwoordelijk voor het initiëren, creëren en verdiepen van de samenwerking.

  • De vastgoedeigenaren lichten hun plannen toe en denken mee over hun rol in de wijkaanpak.

Activiteiten

1. Inventariseer de vastgoedeigenaren in de wijk

Inventariseer welke vastgoedeigenaren er in de wijk zitten en hoe groot hun bezit is. De ervaring leert dat vastgoedeigenaren, zoals woningcorporaties met veel bezit, sneller geneigd zijn om een trekkersrol aan te nemen. 

2. Maak kennis met de vastgoedeigenaren

Iedere vastgoedeigenaar werkt met renovatie-, onderhouds- en financieringsplannen. Hoe beter de natuurlijke momenten van deze plannen aansluiten op het proces van de wijkaanpak, hoe soepeler het kan verlopen. Leg daarom contact met de vastgoedeigenaren en ga in gesprek over elkaars plannen. Hoe eerder dit gesprek plaatsvindt hoe beter, ook als de plannen nog heel algemeen zijn. Zorg ook dat er ruimte is om verwachtingen en wensen en voorkeuren voor rolverdeling uit te spreken. 

Bespreek of de vastgoedeigenaar een rol wil spelen in:

  • Het in kaart brengen van de wijk en de bewoners en hun wensen

  • De ambitie van de wijk bepalen

  • Het participatietraject

  • Een integrale aanpak met bijvoorbeeld klimaatadaptatie en leefbaarheid als koppelkansen

  • Het uitdenken van de businesscase

  • Het projectteam.

3. Maak concrete afspraken

Maak op basis van de gesprekken concrete afspraken over de samenwerking, verwachtingen en passende rol- en taakverdeling. Bespreek tot slot ook wanneer jullie de samenwerking tussentijds evalueren. 

Tips

  • Bekijk tijdens de inventarisatie van de vastgoedeigenaren de missies en visies van de verschillende woningcorporaties. Deze doelstellingen geven gelijk inzicht in de afwegingen die de corporatie maakt bij beslissingen. 

  • Spreek zo snel mogelijk een vaste overlegstructuur af. Bedenk samen welke vaste items op de agenda staan. Op die manier blijft iedereen goed op de hoogte van de plannen en komen jullie minder snel voor verrassingen te staan.