Inloggen
Terug

Duidelijkheid over het doel en verhaal van het traject

Draagt bij aan spoor:
A B
Betrokken partijen:

Doel

Alle belanghebbenden weten wat de aanleiding voor, de motivatie achter en het einddoel van de wijkaanpak is. Vragen kunnen helder worden beantwoord, de verwachtingen zijn realistisch en worden goed gemanaged.

Aanpak

Ontwikkel een communicatiestrategie op basis van het verhaal/ de geschiedenis van de wijk. Onderzoek eerst welke thema's van belang zijn voor de wijk en de wijkbewoners en formuleer op basis daarvan waarom een wijkaanpak nodig is en hoe die aanpak bijdraagt aan de thema's. Gebruik storytelling-technieken om er één verhaal van te maken.

Tips

  • Bevraag zoveel mogelijk mensen, ook bij de gemeente, over het verhaal en de geschiedenis van de wijk.
  • Sluit aan bij wat er in de wijk leeft. Wellicht heeft de aanpak als hoofddoelstelling een nieuwe weginfrastructuur of de herontwikkeling van de wijk. Aardgasvrij worden kan best een afgeleid doel zijn.
  • Weef de boodschap van de aanpak door het verhaal van de wijk en maak het herkenbaar voor iedereen. Formuleer als projectteam helder de centrale boodschap die je aan bewoners wil overbrengen als het over de energietransitie gaat? Vind hierbij een passende positie op het spectrum van "De wijk moet nu eenmaal van het aardgas af" tot aan "We gaan bewoners helpen om de leefbaarheid van hun wijk te verhogen"
  • Overweeg om een lijst met veelgestelde vragen te publiceren voor bewoners. Hiermee neem je de eerste vragen weg van bezorgde, geïnteresseerde of vooroplopende bewoners. Deze Q&A van Den Bosch kan ter inspiratie dienen. 
  • Het lijkt een cliché, maar: bereid je goed voor voordat je gaat communiceren met belanghebbenden. Verzamel alvast technische en sociale informatie zodat je antwoord kunt geven op vragen die worden gesteld. Met een goede start en gedegen informatie maak je een overtuigde indruk.

Uit de praktijk

Bij dit knooppunt is nog geen voorbeeld bekend: heb jij een ervaring die je wil delen?
Deel je ervaringen
Uit de praktijk